စက္ႀကီး သံုးပါး
“ေဟာသည္စာက ကသာၿမိဳ႕၊ ကမ္းနားလမ္း၊ ဦးသာဇံဆိုသူထံမွ ေပးပို႔တဲ့ အေမးလႊာျဖစ္ပါတယ္”
“ဆိုစမ္းပါဦး၊ သူ႔အေမးက ဘာတဲ့တုန္း”
“ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၈၅-ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ - ၁ရက္ေန႔စြဲျဖင့္ ေပးပို႔လိုက္တဲ့ ဦးသာဇံရဲ႕ အေမးက သူဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္တဲ့အတိုင္း စက္ႀကီး ၁၃-ပါး မႏၲရားကို ငယ္စဥ္ကစၿပီး ေန႔စဥ္ ရြတ္ဖတ္ ပြားမ်ားခဲ့ပါတယ္တဲ့၊ သို႔ေသာ္လည္း စက္ႀကီး ၁၃-ပါးအနက္ ရတနာသံုးပါးႏွင့္စပ္တဲ့ ေၾသာင္း-တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္ဗုဒၶစက္၊ (၂) တစ္ဆယ့္ေလးခ်က္ ဓမၼစက္၊ (၃) တစ္ဆယ့္ရွစ္ခ်က္ သံဃာ့စက္ဆိုတဲ့ စက္သံုးပါးရဲ႕ အနက္အဓိပၸာယ္မ်ားကို နားမလည္ပါဘူးတဲ့၊ ဒါေၾကာင့္ သူႏွင့္တကြ သူကဲ့သို႔ နားမလည္ၾကေသးေသာသူမ်ား ရွင္းလင္းစြာ သိသြားေအာင္ ဓမၼဗ်ဴဟာ စာေစာင္မွတစ္ဆင့္ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူရန္ ေလွ်ာက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ဘုရား”
“စက္ႀကီးတစ္ဆယ့္သံုးပါး၊ ရြတ္သံၾကားက၊ ေဘးမ်ားျမင္မႈ၊ မေကာင္စုကို၊ ေဝးကၾကဥ္ေရွာင္၊ ေအာင္ေစတက္သည္” ဆိုတဲ့အတိုင္း စက္ႀကီးတစ္ဆယ့္သံုးပါးကို ရြတ္သည္မဆိုထားႏွင့္ သူတစ္ပါးရြတ္သံ ၾကား႐ံုႏွင့္ ေဘးဥပါဒ္အႏၲရာယ္မ်ား အေဝးက ကြင္းေရွာင္သြားၾကရတယ္ဆိုေတာ့ အႏၲရာယ္ကင္းေအာင္ စက္ႀကီး ၁၃-ပါး ကို ရြတ္ဆိုသူ မ်ားျပားပါတယ္၊ စက္ႀကီး ၁၃-ပါးအနက္ ရတနာသံုးပါးႏွင့္စပ္တဲ့ ဤစက္ႀကီး သံုးပါးမွတစ္ပါး က်န္ေသာ စက္မ်ားရဲ႕ အနက္အဓိပၸာယ္က မခက္လဲလွပါဘူး၊ ရတနာသံုးပါးႏွင့္စပ္တဲ့ ဤစက္သံုးပါးကေတာ့ မေလ့လာဖူးလွ်င္ ခက္သလိုလို ျဖစ္ေနတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ဦးသာဇံက ေမးလိုက္တာေနမွာေပါ့”
“မွန္ပါ ဘုရား”
“ေအး - သူေမးလာေတာ့လည္း အေျဖရွာၾကေသးတာေပါ့၊ ေၾသာင္း - တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္ ဗုဒၶစက္တဲ့၊ သည္စကားရပ္မွာပါဝင္တဲ့ (ေၾသာင္း) ဆိုတာဟာ (ဥံဳ)ဆိုတဲ့ တႏၲရဝါဒက ဆင္းသက္လာတာတဲ့၊ တႏၲရဝါဒအလိုအားျဖင့္(ဥံဳ) ဆိုတာဟာ ျဗဟၼာ၊ ဗိႆႏိုး၊ သီဝဆိုတဲ့ ဘုရားႀကီး သံုးဆူတို႔ကို စကားတစ္ခြန္းတည္းျဖင့္ တမ္းတ ရြတ္ဆိုလိုက္ျခင္းျဖစ္တယ္တဲ့၊ ဘုရားႀကီးသံုးဆူ အထိမ္းအမွတ္(အ,ဥ,မ) အကၡရာ သံုးပုဒ္ကိုစပ္ၿပီး (ဥံဳ) ျဖစ္လာတယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္၊ ဥံဳကမွ အသံေျပာင္းၿပီး(ေၾသာင္း) ျဖစ္လာသတဲ့၊ ေၾသာင္းတို႔၊ ဥံဳတို႔ဟာ မူလက ဘာသႏၲရ စကားေတြပါပဲ၊ ေနာက္ေတာ့ မိမိတို႔ ျမန္မာဘာသာအတြင္း ဝင္ေရာက္ ေနရာယူၾကျခင္းျဖစ္တယ္၊ ဥံဳႏွင့္ေၾသာင္းဟာ ဘာသႏၲရဘဝက ဘုရားႀကီးသံုးပါး အနက္၊ ေအာင္ျမင္ျခင္းအနက္မ်ားကို ေဟာတယ္လို႔ ဆရာတို႔ မိန္႔ဆိုေတာ္မူၾကတယ္၊ ေၾသာင္း - ဥံဳတို႔ကို အနက္ေပးပါလွ်င္-
“ေၾသာင္း-ရတနာသံုးပါး ထင္ရွားျဖစ္ေစသတည္း၊
“ေၾသာင္း-ေအာင္စင္စစ္ ျဖစ္ေစသတည္း-
လို႔ အနက္ေပးသင့္တယ္၊ အခ်ိဳ႕ေသာ ျမန္မာပေယာဂဆရာဂမ်ားကေတာ့ ေၾသာင္းအစခ်ီလွ်င္ မႏၲရား၊ ဥံဳအစခ်ီလွ်င္ မႏၲန္လို႔ ေျပာဆိုၾကေသးတယ္ကြယ့္”
“မွန္ပါ့ ဘုရား”
“ဥံဳ-ေၾသာင္းတို႔ဟာ ယခု ေျပာဆိုၿပီးတာထက္ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ ရွိခ်င္ရွိလိမ့္ဦးမယ္ေပါ့၊ သို႔ေသာ္လည္း သည္ေနရာမွာေတာ့ သည္မွ်ေလာက္ႏွင့္ ရပ္တန္႔ၿပီး တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္ ဗုဒၶစက္ဆိုတာကို ေျဖၾကစို႔ရဲ႕”
“မွန္ပါ၊ ေျဖေတာ္မူပါဘုရား”
“တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္ ဗုဒၶစက္ဆိုတာကို ေထာက္လိုက္ေတာ့ ဘုရားရွင္ရဲ႕ စက္လကၡဏာေတာ္ဟာ တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္ရွိတယ္လို႔ ဆိုလိုရင္း ျဖစ္တယ္ကြယ့္”
“ဘယ္လို တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္လဲဘုရား၊ မိန္႔ေတာ္မူပါဦး”
“ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ေျခဖဝါးေတာ္ အျပင္မွာ အကန္႔အကြက္အားျဖင့္ ထင္တဲ့ စက္လကၡဏာေပါင္း ၁၀၈-ကြက္ ရွိတယ္ကြယ့္”
“စက္လကၡဏာ ၁၀၈-ကြက္ကိုလည္း ေရတြက္ျပပါဦး ဘုရား”
“ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ ေျခဖဝါးေတာ္ဟာ ပတၱျမားေရာင္လို နီျမန္းေနတဲ့ေျခဖဝါးေတာ္အျပင္မွာ စၾကာမင္းတို႔ရဲ႕ ပံုေတာင္းရတနာ စၾကာသဏၭာန္ ကဲ့သို႔ တေျပာင္ေျပာင္ေတာက္ပတဲ့ တစ္ေထာင္ေသာအကန္႔၊ ေရႊေရာင္အနားကြပ္၊ ျမေရာင္ ပုေတာင္းသဏၭာန္ စက္လကၡဏာထင္ေနတယ္၊ ထိုလကၡဏာမွတစ္ပါး ၁၀၈-ကြက္ေသာ အေရးအသား သဏၭာန္မ်ားလည္း ထင္ရွားေနတယ္။
တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္ေသာ စက္လကၡဏာသဏၭာန္မ်ားကေတာ့ -
(၁) သတၱိ-လွံမပံု၊
(၂) သီရိဝစၦ-က်က္သေရတိုက္ပံု၊
(၃) နႏိၵယာဝ႗-ဇလပ္ပြင့္ပံု၊
(၄) ေသာဝတၱိက-လည္ေရးသံုးဆင့္ပံု၊
(၅) ဝဋံသက-ဦးေဆာက္ပန္းပြင့္ပံု၊
(၆)ဝၯမာန-ထမင္းပြဲပံု၊
(၇) ဘဒၵပီဌ-ေရႊအင္းပ်ဥ္ပံု၊
(၈) အကၤုသ-ခၽြန္းေတာင္းပံု၊
(၉) ပါသာဒ-ျပာသာဒ္ပံု၊
(၁၀)ေတာရဏ-တု႐ိုဏ္တိုင္ပံု၊
(၁၁) ေသတဆတၱ-ထီးျဖဴပံု၊
(၁၂)ခဂၢ-သန္လ်က္ပံု၊
(၁၃) တလဝဏၬ-ထန္းရြက္ယပ္ဝန္းပံု၊
(၁၄) မယူရဟတၳ-ဥေဒါင္းၿမီးစည္းယပ္ပံု၊
(၁၅) စာမရီ ကတၳ-စာမရီသားၿမီးယပ္ပံု၊
(၁၆) ဥဏွီသ-သင္းက်စ္ပံု၊
(၁၇) ပတၱ-သပိတ္ပံု၊
(၁၈) မဏိ-ပတၱျမားပံု၊
(၁၉) သုမနဒါမ-မုေလးပန္းကံုပံု၊
(၂၀) နီလုပၸလ-ၾကာညိဳပန္းပံု၊
(၂၁) ရတၱဳပၸလ-ၾကာနီပန္းပံု၊
(၂၂) ေသာတုပၸလ-ၾကာျဖဴပံု၊
(၂၃) ပဒုမ-ပဒုမၼၾကာပံု၊
(၂၄) ပုဏၰရိက-ပုဏၰရိတ္ၾကာပံု၊
(၂၅) ပုဏၰဃဋ-ေရျပည့္အိုးပံု၊
(၂၆) ပုဏၰပါတိ-ေရျပည့္ဖလားပံု၊
(၂၇) သမုဒၵ-သမုဒၵရာေလးစင္ပံု၊
(၂၈)စကၠဝါဠ-စၾကာဝဠာေတာင္ပံု၊
(၂၉) ေမ႐ု-ျမင္းမိုရ္ေတာင္ပံု၊
(၃၀) သူရိယမ႑လ-ေနစက္ဝန္းပံု၊
(၃၁) စႏၵမ႑လ-လစက္ဝန္းပံု၊
(၃၂) နကၡတၱ-နကၡတ္ ၂၇လံုးပံု၊
(၃၃-၃၄-၃၅-၃၆) စတုမဟာဒီပ-ကၽြန္းႀကီး ေလးကၽြန္းပံု၊
(၃၇) စကၠဝတၱီ-စၾကဝေတးမင္းပံု၊
(၃၈) ဒကိၡဏာဝ႗သခၤ-လက္ယာရစ္ ခ႐ုသင္းပံု၊
(၃၉) သုဝဏၰမစၦယုဂလ-ေရႊငါးၾကင္း႐ုပ္အစံု၊
(၄၉)စကၠာဝုဓ- လက္နက္စၾကာပံု၊
(၄၁-၆၁) သတၱမဟာဂဂၤါ-ျမစ္ႀကီးခုနစ္စင္း,
သတၱကုလပဗၺတာ-ေတာင္စဥ္ခုနစ္ထပ္,
သတၱမဟာသရ-အိုင္ႀကီးခုနစ္အိုင္ပံု၊
(၆၄) ဓဇပဋာက-တံခြန္, ကုကၠား, မုေလးပြားပံု၊
(၆၅) သုဝဏၰသီဝိကာ-ေရႊထမ္းစင္ပံု၊
(၆၆) သုဝဏၰဝါဠဗီဇနီ-ေရႊသားၿမီးယပ္ပံု
(၆၇)ေကာလာသပဗၺတ-ေကလာသ ေငြေတာင္းပံု၊
(၆၈)သီဟရာဇာ-ျခေသၤ့မင္းပံု၊
(၆၉) ဗ်ဂၣရာဇ-က်ားမင္းပံု၊
(၇၀) ဝလာဟကအႆရာဇ-ဝလာဟကျမင္းပ်ံပံု၊
(၇၁)ဥေပါသထဆဒၵႏၲ နာဂရာဇ- ဥေပါသထဆင္မင္း, ဆဒၵန္ဆင္မင္းပံု၊
(၇၂) ဗုတုကီနာဂရာဇ-ဗာတုကီနဂါးမင္းပံု၊
(၇၃)ဟံသရာဇ-ဟသၤာမင္းပံု၊
(၇၆) သုဝဏၰမကာရ-ေရႊမကာရ္းပံု၊
(၇၇) စတုမုခ-မ်က္ႏွာေလးခုရွိေသာ ျဗဟၼာပံု၊
(၇၈)သုဝဏၰ နာဝါ - ေရႊေလွပံု၊
(၇၉) သဝစၥရေဓႏူ-သားငယ္ႏွင့္တကြ ႏြားမပံု၊
(၈၀) ကိ ံပုရိသာ-ကိႏၷရာဖိုပံု၊
(၈၁) ကိ ံပုရိသီ-ကိႏၷရီမပံု၊
(၈၂)ကရဝိက-ကရဝိတ္ငွက္ပံု၊
(၈၃) မယူရရာဇာ-ဥေဒါင္းမင္းပံု၊
(၈၄) ေကာဥၥရာဇာ-ႀကိဳးၾကာငွက္မင္းပံု၊
(၈၅) စကၠဝကၠရာဇာ- စကၠဝက္ငွင္မင္းပံု၊
(၈၆) ဇီဝကရာဇာ- ဇီဝဇိုးငွက္မင္းပံု၊
(၈၇-၉၂) နတ္ျပည္ေျခာက္ထပ္ပံု၊
(၉၃-၁၀၈) ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆-ထပ္ပံု၊
အားလံုးေရတြက္လိုက္လွ်င္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ေျခဖဝါးေတာ္မွာ ထင္ေနတဲ့ စက္လကၡဏာေတာ္ေပါင္း ၁၀၈-ကြက္ရွိတယ္၊
သည္ စက္လကၡဏာ ၁၀၈-ကြက္ကိုရည္ၿပီး ေၾသာင္း-တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္၊ ဗုဒၶစက္လို႔ ဆိုတာပဲကြယ့္”
“တစ္ဆယ့္ေလးခ်က္ ဓမၼစက္ကိုလဲ အေျဖေပးပါဦး ဆရာေတာ္”
“၁၄-ခ်က္ ဓမၼစက္ဆိုတာ မဂ္ေလးပါး၊ ဖိုလ္ေလးပါးရယ္၊ တရားေတာ္ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ ေျခာက္ပါးရယ္ အားလံုးေပါင္းလိုက္ေတာ့ (၁၄)ပါး မရဘူးလား”
“ရပါတယ္ ဘုရား”
“အဲသည္ ၁၄-ပါးဟာ ၁၄-ခ်က္ ဓမၼစက္ပါပဲကြယ္”
“တစ္ဆယ့္ရွစ္ခ်က္ သံဃာ့စက္လဲ မိန္႔ေတာ္မူပါဦး ဘုရား”
“သံဃာေတာ္ဟာ သမုတိသံဃာ၊ ပရမတၳသံဃာရယ္လို႔ ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္ကြယ့္၊ သံဃာေတာ္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးမွာ သုပၸဋိပၸႏၷတာ စတဲ့ ဂုဏ္ေတာ္ေပါင္း ကိုးပါးစီ, ကိုးပါးစီရွိၾကတယ္၊ သံဃာႏွစ္မ်ိဳးကို ေပါင္းလုိက္ေတာ့ ဂုဏ္ေတာ္ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲကြယ့္”
“ဂုဏ္ေတာ္ႏွစ္မ်ိဳးကို ေပါင္းလို္က္ေတာ့ ၁၈-ပါးရွိပါတယ္ ဘုရား”
“ေအး-အဲသည္ ၁၈-ပါးဟာ တစ္ဆယ့္ရွစ္ခ်က္ သံဃာ့စက္ပါပဲကြယ္၊ နားရွင္းၿပီ မဟုတ္လား”
“မွန္ပါ - နားရွင္ပါၿပီ ဘုရား”
“သာဓု - သာဓု - သာဓု”
***ဆက္ရန္***
ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား - အမွတ္စဥ္(၃၁) - ဘုရားရွင္၏ အရပ္ေတာ္
***ေကာက္ႏုတ္ခ်က္***
ႏိုင္ငံေတာ္ ၾသဝါဒါစရိယ၊ ျမန္မာစာၾသဝါဒါစရိယ
ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ - တည္ေတာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား အတြဲ(၂) (စာမ်က္ႏွာ ၂၄-၂၈ မွ ေကာက္ႏုတ္ပူေဇာ္ပါသည္။
ဤ အေမး-အေျဖ အား ကိုယ္တိုင္ျပန္လည္ေရးသား၍
ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ - တည္ေတာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ႏွင့္ တကြ
ဆရာ- အရွင္ေတဇာနႏၵ(Tay Ling) တို႔အား ျပန္လည္ေက်းဇူးျပဳပူေဇာ္အပ္ပါသည္။
ကပိၸယ ေမာင္ရဲ - https://www.facebook.com/yewin.tun.71
Tuesday, September 25,2012 10:15 am
0 comments:
Post a Comment