ျဗဟၼယာစနကထာ
“ေဟာသည္စာကေတာ့ (၅၊၆၊၈၃) ခုလို႔ ရက္စြဲထိုးထားတယ္၊ ျမန္မာသကၠရာဇ္ႏွင့္ဆိုလွ်င္ေတာ့ ၁၃၄၅-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀-ရက္ေန႔ျဖစ္ပါတယ္ ဘုရား”
“ဘယ္ကစာလဲကြယ့္”
“စာရွင္ကေတာ့ အရွင္ဣႏၵာစာရ(က်ားမင္းႀကီး)တစ္ဆင့္၊ ေဒၚေအးညြန္႔၊ မိုးဇာေစ်းအတြင္း၊ ဆိုင္(၁)၊ နတ္စင္အနီး (ပန္းဆိုင္)၊ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕က ျဖစ္ပါတယ္ ဘုရား”
“စာက ဘာကိုဆိုလိုသလဲ ဖတ္စမ္းပါဦး”
“မွန္ပါ - တပည့္ေတာ္ ဖတ္ေလွ်ာက္ပါ့မယ္ ဘုရား၊ ႐ိုေသစြာ ေလွ်ာက္ထားပါသည္ ဆရာေတာ္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ မရွင္းလင္းသည့္ ျပႆနာကို ေလွ်ာက္ထားပါရေစ၊ ဓာရဏပရိတ္ေတာ္မွာ ‘သဗၺံ မေနာကမၼံ ဉာဏပုဗၺဂၤမံ ဉာဏာႏူပရိဝတၱံ’ - အလံုးစံုေသာစိတ္ျဖင့္ ႀကံစည္အပ္ေသာ အႀကံအစည္သည္ ဉာဏ္ေတာ္၏ ေရွ႕သြားမရွိျခင္း၊ ဉာဏ္ေတာ္၏ ေနာက္သို႔ အစဥ္လိုက္၍ အႀကံစည္ျခင္းသည္ ရွိေတာ္မမူဟူ၍လည္းေကာင္း၊ တစ္ဖန္ ‘နတၱိ အဗ်ာဝဋမေနာ’ အဗ်ာဝဋမေနာ - ကိုယ္ေတာ္စီးပြား အမ်ားအက်ိဳး သယ္ပိုးေဆာင္မည္ စိတ္ေတာ္ရွည္တိုင္း ေသြဖည္စိုးေႏွာင့္ ေရွာင္ကြယ္ေထာင့္၍ ေၾကာင့္ၾကမဲ့လိုေသာ မေနာစိတၱပၸါဒ္ေတာ္သည္၊ နတၱိ - တစ္ရံတစ္ဆစ္ စကားအျဖစ္မွ် လွစ္ဟေျပာဆိုရန္ ရွိေတာ္ မမူေပ” ဟူ၍လည္းေကာင္းရွိပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ ဘုရားအျဖစ္သို႔ေရာက္ေတာ္မူ၍ အဝိဇၨာ စေသာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ တရားျမတ္ကို သံုးသပ္ ဆင္ျခင္ေတာ္မူလွ်င္ ငါဘုရားသည္ ပိုင္းျခား၍ သိအပ္ေသာ တရားေတာ္သည္ကား အလြန္ သိမ္ေမြ႔နက္နဲ ခက္ခဲလွ၏၊ ေဝေနယ် သတၱဝါအေပါင္းတို႔ သႏၱာန္ဝယ္ ပညာတည္းဟူေသာ မ်က္စိ၌ ကိေလသာတည္းဟူေသာ ျမဴသည္ အလြန္ ထူေျပာလွ၏၊ ငါဘုရားသည္ တရားေဟာသျဖင့္ ပိုင္းျခား၍ မသိႏိုင္ေလရာ၊ ကိုယ္ေတာ္၏ ပင္ပန္းကာ မွ်သာ ျဖစ္ေတာ့မည္ဟု တရားမေဟာလိုေသာ စိတ္အႀကံေတာ္ ရွိသည္ကို သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းသိလတ္၍ ျမင္းမိုရ္ေတာင္လံုး ပမာဏရွိေသာ ရတနာေရႊပန္းကံုးျဖင့္ ပူေဇာ္လ်က္ ဘုန္းေတာ္ေျခာက္စံု ဂုဏ္ေတာ္ကိုးတန္ ဉာဏ္ေတာ္အနႏၱ ဓမၼသာမိအစစ္ ျဖစ္ေတာ္မူပါေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊ အရွင္ဘုရားသည္ ယခုအႀကံေတာ္ျမတ္ ျဖစ္္ေတာ္မူသည့္အတိုင္း အကယ္၍ တရားေဟာေတာ္ မမူေခ်သည္ ျဖစ္အံ့၊ တိတိၳေျခာက္ေယာက္တို႔သည္ ဇမၺဴဒီပါ ကၽြန္းအျပင္၌ ေနကုန္ေသာ သတၱဝါအေပါင္းတို႔အား ေျမျပင္ျပည့္မွ် ဆူးေျငာင့္တို႔ကို ႀကဲျဖန္႔ စိုက္ေထာင္ဘိသကဲ့သို႔ မိစၦာဝါဒတည္းဟူေသာ ဆူးေျငာင့္တို႔ျဖင့္ ခ်မ္းသာသံုးပါးကို ဆီးတား ပိတ္ကာလ်က္ အပါယ္ေလးရြာသို႔သာ ပို႔ေဆာင္ပစ္ခ်နစ္မြန္းေစၾကလ်က္ ရွိပါသည္၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ ပန္ဆင္ေတာ္ မူစဥ္ကပင္ ‘တိေဏၰာ တာေရယ်ံ ဗုေဒၶါ ေဗာေဓယ်ံ ေမာေစယ်ံ’ ဟု ေအာ္သံ ႀကိမ္းဝါးလ်က္ ပါရမီေတာ္ကို ျဖည့္က်င့္၍ ယခု ဘုရားအျဖစ္သို႔ေရာက္ပါၿပီ၊ တရားေဟာေတာ္မူပါဟု သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းက ေတာင္းပန္၍ တရားေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူေၾကာင္း သိရပါသည္ဘုရား၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဓာရဏပရိတ္ေတာ္လာ စကားႏွင့္ ယခုစကားႏွစ္ရပ္ မည္သို႔ဆက္စပ္၍ မွတ္ယူရမည္ကို အမ်ားသိေအာင္ ဓမၼဗ်ဴဟာစာေစာင္ ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ားေဆာင္းပါးမွ ေျဖၾကားေတာ္မူပါရန္ ႐ိုေသစြာေလွ်ာက္ထားပါသည္ ဆရာေတာ္ဘုရား။
ဆရာေတာ္ဘုရား က်န္းမာစြာျဖင့္ သာသနာျပဳႏိုင္ပါေစေၾကာင္း ဆုေတာင္းလ်က္ - ဣႏၵာစာရ (က်ားမင္းႀကီး)
“စာက သည္မွာ ဆံုးပါၿပီ ဘုရား၊ အေျဖကို အမိန္႔ေတာ္ရွိပါဦး”
“သူ႔အေမးက ဝိနယ၊ မဟာဝဂၢပါဠိ၊ ျဗဟၼာယာစနကထာကို ေမးထားတာပဲကြယ့္၊ သည္အေမးျပႆနာကို ဆ႒သဂၤါယနာတင္စဥ္ကာလက ယခင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏုက သဂၤါယနာတင္ ဆရာေတာ္မ်ားကို ေမးတယ္၊ ဆ႒သဂၤါယနာဝန္ေဆာင္ သံဃအဖြဲ႔က ၁၃၁၇-ခု၊ ပထမဝါဆိုလဆန္း ၈-ရက္ေန႔ တာဝန္လႊဲအပ္ခ်က္အရ တိပိဋကဓရ ဓမၼဘ႑ာဂါရိက ဆရာေတာ္က အက်ဥ္းနည္း အက်ယ္နည္းအားျဖင့္ ေဝဖန္ၿပီး ေျဖၾကားေပးေတာ္မူၿပီးျဖစ္တယ္၊ သည္အေမးကို ယခု ေျဖဆိုရမွည္ဆိုလွ်င္လည္း အဲသည္အေျဖမ်ိဳးပဲ ျပန္ကိုင္ရမွာျဖစ္ေနတယ္ကြယ့္”
“မွန္ပါ၊ အေျဖေဟာင္းပဲျဖစ္ျဖစ္ အေျဖသစ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အေမးေရာက္လာမွေတာ့ အေျဖထုတ္ေပးဦးမွေပါ့ ဘုရား”
“အေျဖေဟာင္းကေတာ့ ရွိၿပီးသားပဲ၊ ေမးသူကလည္း အေျဖေဟာင္းရွိမွန္း သိၿပီသား ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္၊ ဒါေၾကာင့္ အေျဖေဟာင္းကုိ မကိုင္ဘဲ အေျဖသစ္ထုတ္ရလွ်င္ မေကာင္းလားကြယ္”
“အလြန္ေကာင္းပါတယ္ ဘုရား”
“အလြန္ေကာင္းေပမယ့္ အေျဖေဟာင္းကို စြန႔္လို႔လဲ မျဖစ္ဘူးကြယ့္၊ ဒါေၾကာင့္ အ႒ကထာဖြင့္ျပတဲ့ အေျဖေဟာင္းကို ဦးစြာ ေျဖၾကစို႔ရဲ႕”
“မွန္ပါ၊ ေျဖေတာ္မူပါဘုရား”
“အဇပါလ ေညာင္ပင္ေအာက္ ဘုရားရွင္တစ္ပါးတည္း သီတင္းသံုးေတာ္မူရင္း အႀကံေတာ္ျဖစ္ပံုကို အ႒ကထာဆရာက -
“ပရိတိတေကၠာ ဥဒပါဒီတိ တသိၼ ံနိသီဒနမတၱေႆဝ သဗၺဗုဒၶါနံ အာစိဏၰသမာစိေဏၰာ အယံ ေစတေသာ ဥဒပါဒိ- လို႔ ဖြင့္ျပထားတယ္၊ ဘုရားရွင္ သည္အႀကံျဖစ္တာဟာ ယခု ဘုရားရွင္တစ္ပါးတည္မွ်သာ မဟုတ္ပါဘူးတဲ့၊ ဘုရားအျဖစ္ကိုေရာက္ၿပီး အဇပါလေညာင္ပင္ေအာက္ ၾကြေရာက္ သီတင္းသံုးေတာ္မူၾကတဲ့ အလံုးစံုေသာ ဘုရားရွင္တိုင္းရဲ႕ အေလ့အက်က္ေတာ္ ျဖစ္သတဲ့ကြယ္၊ ဒါေၾကာင့္ သည္လိုအႀကံမ်ိဳးကို ေဂါတမဘုရားရွင္တစ္ပါး တည္းသာ ႀကံေတာ္မူတာမဟုတ္ဘူး၊ ဘုရားရွင္တိုင္း ဘုရားရွင္တိုင္း ႀကံေတာ္မူတဲ့ အႀကံမ်ိဳးလို႔ ဦးစြာ မွတ္ရမယ္ကြယ့္၊ ဘုရားရွင္တိုင္းဟာ ဘာျဖစ္လို႔ သည္လိုအႀကံမ်ိဳး ႀကံရတာလဲဆုိေတာ့ ေဟာေတာ္မူရမည့္ သစၥာတရားေတာ္ရဲ႕ ေလးလံေသာ အျဖစ္၊ ထမ္းေဆာင္ရမည့္တာဝန္ရဲ႕ အျဖစ္ကို ဆင္ျခင္ေတာ္မူမိတာက တစ္ေၾကာင္းတဲ့၊ ျဗဟၼာေတာင္းပန္မွ တရားေဟာေတာ္မူလိုတာကတစ္ေၾကာင္းတဲ့၊ သည္အေၾကာင္း ႏွစ္ပါးေၾကာင့္ သည္လို အႀကံျဖစ္ခဲ့တာပဲကြယ့္၊ သည္အေၾကာင္းႏွစ္ပါးကို အနည္းငယ္ ခ်ဲ႕ေျပာစို႔ကြယ္”
“မွန္ပါ၊ မိန္႔ေတာ္မူပါ ဘုရား”
“သည္အခ်ိန္မွာ ဘုရားရွင္ဟာ သစၥာေလးပါးကို သိၿပီးေတာ့ ဗုဒၶအျဖစ္ကို ေရာက္ၿပီးၿပီေနာ္၊ ဗုဒၶအျဖစ္ ေရာက္ၿပီးတဲ့ေနာက္ မိမိသိတဲ့တရားကို ေဝေနယ်တို႔အား ဧကန္ ေဟာၾကားရမည့္ တာဝန္ဟာ မိမိအေပၚ တင္ရွိေနမွန္း ဘုရားရွင္သိေတာ္မူေနတယ္၊ ထိုတာဝန္အရ ေဟာျပရမည့္တရားႏွင့္ နာယူမည္ သုဏႏၱပုဂၢိဳလ္ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ နာယူမည့္ သုဏႏၱပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ ေဟာေျပာရမည့္ တရားေတာ္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေနတာကို ျမင္ေတာ္မူတယ္၊ တရားေတာ္က အလြန္ေလးနက္တယ္၊ သတၱဝါေတြက အလြန္ေပါ့ေနတယ္၊ တရားတည္းဟူေသာ ျခေသၤ့ဆီကို ေျမခြက္ နားႏွင့္ ခံယူလို႔မရဘူး၊ ေရႊခြက္နားႏွင့္ ခံယူရလိမ့္မယ္၊ ယခုရွိေနတဲ့ သတၱဝါတို႔ရဲ႕ နားက ေရႊခြက္နားမဟုတ္ဘူး၊ ေျမခြက္နားျဖစ္ေနတယ္၊ သည္ အေၾကာင္းတစ္ခု ေၾကာင့္လည္း တရားေဟာရန္ စိတ္ ညြတ္ေတာ္မမူျခင္းျဖစ္တယ္၊ ၿပီးေတာ့ ဘုရားပြင့္စကာလ လူေတြဟာ ျဗဟၼာကို အေလးျပဳေနၾကတယ္၊ အေလးျပဳဆိုသူတို႔ကို ျဗဟၼာက ဖန္ဆင္းတယ္လို႔ ယံုၾကည္ေနၾကတာကိုး၊ သူတို႔ အေလးျပဳတဲ့ ျဗဟၼာကေတာင္ ေတာင္းပန္ရတယ္ဆုိေတာ့ လူေတြဟာ ဘုရားရွင္ အေပၚ စိတ္ညြတ္လာၾကလိမ့္မယ္၊ တရားေတာ္အေပၚ ေလးစားလာၾကလိမ့္မယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ျဗဟၼာကိုယ္တိုင္ ေတာင္းပန္လာေအာင္ ဤလို ႀကံစည္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သတဲ့ကြယ့္၊ သည္အေၾကာင္ျပခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ဟာ အ႒ကထာဆရာရဲ႕ အေၾကာင္းျပခ်က္မို႔ အေျဖေဟာင္းလို႔မွတ္ေပါ့ကြယ္၊ သည္အေျဖေဟာင္းကိုပဲ အေျဖသစ္လုပ္ၿပီး ထပ္ေျဖခ်င္ေသးတယ္ကြယ့္”
“အေျဖေဟာင္းကို ဘယ္လို အေျဖသစ္ လုပ္ရမွာလဲ ဘုရား”
“အေျဖေဟာင္းကို အေျဖသစ္လုပ္ရမွာက သည္လိုကြယ့္”
“ဗုဒၶသိေတာ္မူတဲ့ သစၥာေလးပါး တရားဆိုတာ အမွန္ေတာ့ မိမိခႏၶာမွာ ရွိၿပီးသား တရားပဲမဟုတ္လား၊ ဒါေၾကာင့္ တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႔လို႔ ဆိုၾကတာပ၊ ဒါေပမယ့္ ပါရမီဉာဏ္ ႏုေနေသးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအတြက္ သည္တရားဟာ မ်က္စိေအာက္ ရွိလ်က္ႏွင့္ မျမင္ရေသာ ေၾကာင္ေတာင္ကန္း ျဖစ္ေနတယ္ကြယ့္၊ ‘သံခိေတၱန ပဥၥပါဒါနကၡႏၶာ ပိ ဒုကၡာ’အရ ဒုကၡသစၥာကို အက်ဥ္းခ်ံဳးလိုက္ေတာ့ ခႏၶာကိုရတယ္၊ သည္ခႏၶာ ျဖစ္လာျခင္းဟာ ဒုကၡ၊ သည္ခႏၶာတည္ေနျခင္းဟာ ဒုကၡ၊ သည္ခႏၶာအတြင္းမွာ ခ်မ္းသာလံုးလံုးမရွိဘူးဆိုတာ ဉာဏ္ရင့္တဲ့ပုဂၢိဳလ္က သိႏိုင္တယ္၊ ဉာဏ္ႏုတဲ့ပုဂၢိဳလ္က မသိႏိုင္ဘူး၊ မသိႏိုင္႐ံုမွ်မက သည္ခႏၶာကို သုခလို႔ေတာင္ ထင္ေနၾကေသးတယ္၊ ႏုေနတဲ့ဉာဏ္ကေရာ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ရင့္မွာလဲဆိုေတာ့ အခ်ိန္တန္မွသာ ရင့္လိမ့္မယ္၊ ရင့္ခ်ိန္မတန္လွ်င္ မရင့္ဘူး၊ ဥပမာအားျဖင့္ သရက္သီးလိုေပါ့၊ သရက္သီး ဘယ္ေတာ့မွ မွည့္မွာလဲဆိုလွ်င္ မွည့္ခ်ိန္တန္မွည့္မယ္၊ မွည့္ခ်ိန္မတန္လွ်င္ ဘယ္လိုလုပ္လုပ္ မမွည့္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ဟာ ယခုဘဝကၽြတ္တန္းဝင္မည့္ အႏိၲမပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေစ အခ်ိန္မက်လွ်င္ ဉာဏ္မရင့္ဘူး၊ ဉာဏ္မရင့္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ ကို တရားေဟာလို႔မရဘူး။
ပါရမီနဂို၊ မရွိလိုက၊ ကုသိုလ္သုစ႐ိုက္၊ မေဟာထိုက္သည့္၊ လူမိုက္ တိရစာၦန္၊ နိဗၺာန္စကား၊ အခြန္ခါး၏၊ နားပါးမဝင္၊ သိျမင္မဲ့စြာ၊ သူယုတ္မာအား၊ ျခင္းရာေကာင္းဆိုး၊ ေၾကာင္းက်ိဳးတရား၊ မေဟာၾကားရာ၊ ေဟာမိပါက အျပစ္ရ၏-
လို႔ မဃေဒဝလကၤာသစ္မွာ ဖြဲ႔ဆိုထားတာဟာ သည္အဓိပၸါယ္ေပါ့၊ သည္ေနရာမွာ ဉာဏ္မရင့္ေသးသူကို ဘုရားရွင္ တရားမေဟာဘူးဆိုတာ နားလည္ ေအာင္ တိကနိပါတ္၊ မဟာပနာဒဇာတ္ နိဒါန္းကလာတဲ့ ဘဒၵဇိမေထရ္ရဲ႕ အေၾကာင္းကို အနည္းငယ္ ေျပာၾကဦးစို႔ရဲ႕”
“အမိန္႔ရွိပါ ဘုရား”
“ဘုရားရွင္ သာဝတၳိျပည္မွာ သီတင္းသံုး ေနထုိင္ေတာ္မူစဥ္ ေန႔တစ္ေန႔မွာ သာသနာေတာ္အတြက္ အလြန္ အက်ိဳးမ်ားမည့္ ဘဒၵဇိသူေ႒းသား ကၽြတ္တန္းဝင္မွာကို ျမင္ေတာ္မူသတဲ့ကြယ္၊ ဘဒၵဇိသူေ႒းသား ဘယ္မွာေနသလဲဆိုေတာ့ ဘဒိၵယၿမိဳ႕မွာ ေနတယ္၊ သူ႔အေဖက အလြန္ ခ်မး္သာၾကြယ္ဝတဲ့ ဘဒိၵယသူေ႒းႀကီးျဖစ္တယ္၊ ပစၥည္းဥစၥာ ဘယ္ေလာက္ခ်မ္းသာသလဲဆိုေတာ့ ကုေဋရွစ္ဆယ္ ခ်မး္သာသတဲ့၊ သူေ႒းႀကီးမွာသားကလည္း တစ္ေယာက္တည္း ဆိုေတာ့ အလြန္ခ်စ္တယ္၊ အလြန္ အလိုလိုက္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္း သိဒၶတၳမင္းသားလို ေဆာင္း-ေႏြ-မိုး ဥတုသံုးပါးႏွင့္ ေလ်ာ္တဲ့ ျပာသာဒ္သံုးေဆာင္ ေဆာက္လုပ္ၿပီး ျပာသာဒ္တစ္ေဆာင္မွာ ေလးလေလးလေနေစတယ္၊ ျပာသာဒ္တစ္ေဆာင္က ျပာသာဒ္တစ္ေဆာင္ ကူးမည္ဆိုလွ်င္ ကေခ်သည္ေပါင္း မ်ားစြာေသာအၿခံအရံႏွင့္ ကူးတယ္၊ သူေ႒းသား ျပာသာဒ္ကူးခ်ိန္ဆိုလွ်င္ ျပာသာဒ္ ကူးမည့္ အခမ္းအနား ၾကည့္ၾကရေအာင္ တစ္ၿမိဳ႕လံုး အုန္းအုန္းကၽြတ္ကၽြတ္ျဖစ္ၿပီး ျပာသာဒ္တစ္ေဆာင္ႏွင့္ ျပာသာဒ္တစ္ေဆာင္အၾကား လွည္းအဆင့္ဆင့္ ေညာင္ေစာင္း အဆင့္ဆင့္ဖြဲ႔ၿပီး ၾကည့္႐ႈၾကသတဲ့ကြယ္။
သည္မွ်ေလာက္ ကာမဂုဏ္ဗြက္အတြင္း ကၽြံနစ္ေနတဲ့ ဘဒၵဇိသတို႔သား ကၽြတ္တန္းဝင္မွာကို ဘုရားရွင္ ျမင္ေတာ္မူတယ္၊ ျမင္ေတာ္မူတယ္ဆိုရင္ပဲ သူေ႒းသားကို ေခ်ခၽြတ္ဖို႔ ရဟန္းသံဃာ အၿခံအရံျဖင့္ ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီေတာ္မူရင္း ဘဒိၵယၿမိဳ႕သုိ႔ ဆိုက္ေရာက္ေတာ္မူလာတယ္၊ ဘဒၵိယၿမိဳ႕ကိုေရာက္ေတာ့ အလိုလို ျဖစ္တဲ့ အေလ့ေပါက္ေတာမွာ သီတင္းသံုးေတာ္မူတယ္၊ ဘဒိၵယၿမိဳ႕ကို ဘုရားရွင္ေရာက္ေတာ္မူတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘဒၵဇီသူေ႒းသားရဲ႕ ပါရမီဉာဏ္က မရင့္က်က္ေသးဘူးတဲ့ကြယ္၊ သူေ႒းသားရဲ႕ ဉာဏ္ရင့္က်က္ခ်ိန္ကို ေစာင့္ၿပီး ဘဒၵိယၿမိဳ႕မွာ ဘုရားရွင္ သံုးလၾကာေအာင္ သီတင္းသံုးေတာ္မူရတယ္၊ သံုးလေစ့လို႔ ဉာဏ္ရင့္က်က္ခ်ိန္ေရာက္ေတာ့ ဘုရားရွင္က ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား မ်ားကို ငါတို႔သြားေတာ့မယ္လို႔ ပန္ၾကားေတာ္မူတယ္၊ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားက အရွင္ျမတ္မ်ား ၾကြခ်ီကာနီး တပည့္ေတာ္မ်ား ဆြမး္ကပ္ပါေစ၊ နက္ျဖန္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ တကြ ဆြမ္းအလွဴခံ ၾကြေတာ္မူပါလို႔ ဆြမ္းဖိတ္ၾကတယ္၊ ဆြမ္းဖိတ္ၿပီးေနာက္ ၿမိဳ႕လယ္မွာ မ႑ပ္ႀကီးေဆာက္လုပ္ၿပီး ဆြမ္းလုပ္ေကၽြးၾကတယ္၊ ဆြမ္းစားကိစၥၿပီးေတာ့ ဘုရားရွင္က သာယာတဲ့အသံေတာ္ျဖင့္ အႏုေမာဒနာ တရားေတာကို ေဟာေတာ္မူသတဲ့ကြယ္။
သည္အခ်ိန္မွာပဲ ဘဒၵဇိသူေ႒းသားရဲ႕ ျပာသာဒ္ေျပာင္းသဘင္ပြဲ ျပဳလုပ္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ပရိသတ္ေတြက ဘုရားရွင္ထံ ေရာက္ေနၾကေတာ့ ျပာသာဒ္ေျပာင္း အခမ္းအနားကို ၾကည့္မည့္သူ မရွိသေလာက္ ျဖစ္ေနတယ္။
ပရိသတ္ေျခာက္ေနတာ ျမင္ရေတာ့ သူေ႒းသား
“သည္ယေန႔ဘာေၾကာင့္ ပရိသတ္မ်ား မလာပါသလဲ” လို႔ ေမးတယ္၊
သူ႔လူမ်ားက “အရွင္ - ဘုရားသခင္ သည္ၿမိဳ႕မွာ သီတင္းသံုးေနထိုင္ေတာ္မူတာ သံုးလၾကာသြားပါၿပီ၊ သည္ယေန႔ ဘုရားရွင္ၾကြမွာမို႔ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားက ဆြမ္းလုပ္ေကၽြးၾကပါတယ္၊ ဆြမ္းေကၽြးပြဲအၿပီး ဘုရားရွင္တရားေဟာမွာမို႔ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား ကုန္သေလာက္နီးနီး တရားနာ သြားေနၾကပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ပရိသတ္မ်ား မလာျခင္းျဖစ္ပါတယ္” လို႔ ေျပာၾကပါတယ္၊
သည္စကားကိုၾကားေတာ့ သူေ႒းသားက “သည္လုိဆို လာၾက၊ ငါတို႔လဲ သြားၿပီး တရားနာယူၾကမယ္” လို႔ ဆင္ယင္ ဝတ္စားထားတာေတြေတာင္ မခၽြတ္လဲႏိုင္ေတာ့ဘဲ မ်ားစြာေသာ အၿခံအရံႏွင့္ ဘုရားရွင္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ပရိသတ္အစြန္ကရပ္လ်က္ တရားနာေနရွာသတဲ့၊ ပရိတ္ေတြက မ်ားလြန္းလို႔ ထိုင္စရာေနရာေတာင္ မရႏိုင္ေတာ့ဘူးေလ၊
ဘုရားရွင္ကလည္း ဘဒၵဇိသူေ႒းသားကို ခၽြတ္ဖို႔ရည္ရြယ္ၿပီး တရားေဟာေတာ္မူတာမုိ႔ ဘဒၵဇိသူေ႒းသားဟာ တရားေတာ္ကိုနာယူရင္း မတ္တက္ရပ္လ်က္ပင္ အာသေဝါ ကုန္ခန္းတဲ့ ရဟႏၲာျဖစ္အျဖစ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္သြားတယ္၊ ဘဒၵဇိသူေ႒းသားဟာ လူဝတ္ႏွင့္ ရဟႏၲာျဖစ္သြားေတာ့ ဘုရားရွင္က “ဘဒိၵယ-ယခုသင့္သား အရဟတၱဖိုလ္ တည္သြားၿပီ၊ အရဟတၱဖိုလ္တည္ၿပီးေသာ ပုဂၢိဳလ္ဟာ တည္ေသေန႔၌ပင္ ရဟန္းေသာ္လည္း ျပဳရမယ္၊ ပရိနိဗၺာန္ေသာ္လည္း စံရမယ္၊ သင့္သားရဟန္း ျပဳတာကို ႀကိဳက္သလား၊ သို႔မဟုတ္ ပရိနိဗၺာန္ဝင္ စံတာကို ႀကိဳက္သလား” လို႔ ေမးေတာ္မူတယ္။
ဘဒိၵယသူေ႒းႀကီးက “အရွင္ဘုရား-သားျဖစ္သူ ပရိနိဗၺာန္ဝင္စံတာကို မႀကိဳက္ပါဘူး၊ သူ႔ကို ရဟန္းျပဳေပးေတာ္မူပါ” လို႔ ေလွ်ာက္ထားတဲ့အတြက္ ဘဒၵဇိကို ရဟန္းျပဳေပးေတာ္မူတယ္၊ အခုေျပာခဲ့တာက ပါရမီဉာဏ္ရင့္က်က္တဲ့ အႏိၲမပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေစ ကၽြတ္ခ်ိန္မေရာက္ေသးလွ်င္ (ဉာဏ္မရင့္က်က္ေသးလွ်င္) ဗုဒၶရဲ႕တရားသံကို ၾကားလ်က္ႏွင့္ ဘဝင္မက်ဘူး၊ (သေဘာမေပါက္ဘူး) ဆိုတာ သိေစခ်င္လို႔ပဲကြယ့္။
သည္အျခင္းအရာကို သိေစၿပီးတဲ့ေနာက္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ဘက္ကို ျပန္လွန္ၾကည့္ၾကဦးစို႔၊ ဘုရားရွင္ဟာ အကယ္၍ တစ္ကိုယ္ေတာ္ ကၽြတ္လြတ္ခြင့္ကို လိုခ်င္လွ်င္ ေလးအသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းထက္ က ဒီပကၤရာဘုရားရွင္လက္ထက္ သုေမဓာရေသ့ဘဝကပင္ ကၽြတ္လြတ္ႏိုင္စြမ္းရွိတယ္၊ သို႔ေသာ္ ငါဟာ ဘုရားအျဖစ္ကို ေရာက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ေသာ ခြန္အားရွိပါလ်က္ တစ္ကိုယ္ေတာ္ ကၽြတ္လြတ္တဲ့အတြက္ ဘာမလုပ္လဲ(ဘာအက်ိဳးရွိမလဲ)၊ ဘုရားအျဖစ္ေရာက္ေအာင္ အားထုတ္ၿပီး သတၱဝါေတြကို ကယ္တင္မယ္လို႔ သတၱဝါေတြကို ငဲ့ကြက္ၿပီး က႐ုဏာစိတ္ျဖင့္ မိမိရဲ႕ကၽြတ္လြတ္ခြင့္ကို စြန္႔ခဲ့တယ္၊ ကၽြတ္လြတ္ခြင့္ကိုစြန္႔ၿပီး -
“ဗုေဒၶါ ေဗာေဓယ်ံ - သတၱဝါေတြ ငါသိသလို သိေစရမယ္၊ မုေတၱာ ေမာေစယ်ံ - သတၱဝါေတြ ငါလြတ္သလို လြတ္ေစရမယ္၊ တိေဏၰာ တာေရယ်ံ-သတၱဝါေတြ ငါလြန္ေျမာက္သလို လြန္ေျမာက္ေစရမယ္” လို႔ ႀကံဳးဝါးေတာ္မူၿပီး ပါရမီေတာ္ေတြကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့လို႔ တစ္စထက္တစ္ဘဝ ဉာဏ္ရင့္က်က္လာၿပီး ယခု ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူလာကာ သစၥာေလးပါးကို သိေတာ္မူခဲ့ၿပီ၊ သစၥာေလးပါးကို သိေတာ္မူၿပီးေနာက္ သူႀကံဳးဝါးခဲ့တဲ့အတိုင္း သူသိသလို သတၱဝါေတြသိေအာင္ အလြန္ ေဟာျပေနခ်င္ၿပီ၊ ေဟာျပခ်င္လို႔ တရားနာမည့္ ပုဂၢိဳလ္ကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့သတၱဝါေတြမွာ ကိေလသာတရား ျပြမ္းျပြမ္းထေနတာကို ျမင္ေတာ္မူရတယ္၊ ျပြမ္းျပြမ္းထေနတ့ဲ သည္ကိေလသာ အေမွာင္ထုကို တရားအေရာင္းက ထိုးေဖာက္ႏိုင္ဖို႔ ျမင္ေတာ္မမူဘူး၊ သည္အခ်ိန္မွာ ေကာ႑ည၊ ဝပၸ၊ ဘဒိၵယ၊ မဟာနာမ္၊ အႆဇိ ဆိုတ့ဲ ပဥၥဝဂီၢမ်ားပင္ ဉာဏ္အေရာင္ရင့္က်က္သူ မရွိေသးလို႔ တရားနာယူႏိုင္ေသာ နားရွိသူ မေပၚေပါက္ေသးဘူး၊ ဘုရားရွင္ကေတာ့ သူသိေတာ္မူတဲ့တရားကို ေဟာေတာ္မူခ်င္ၿပီ၊ နာယူႏိုင္သူက မရွိဘူး၊ သည္ေတာ့ ဘုရားရွင္ရဲ႕ စိတ္မွာ ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚလာသလဲ -
ကိေစၦန ေမ အဓိဂတံ၊ အလံ ဒါနိ ပကာသိတံု။
ရာဂေဒါသပေရေတဟိ၊ နာယံ ဓေမၼာ သုသမၺဳေဒၶါ။
သည္ သစၥာတရားသိဖို႔ ငါဟာ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းကာလ ၾကာေအာင္ ဆင္းဆင္းရဲရဲ႕ ဉာဏ္ရင့္က်က္ေအာင္ ပါရမီျဖည့္က်င့္ခဲ့ရတယ္၊ ငါသိတဲ့ တရားေဟာျပဖို႔ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ သတၱဝါေတြမွာ ကိေလသာရဲ႕ ဆြဲေဆာင္ျခင္း ခံၾကရလို႔ ငါ့တရားကို သိလြယ္မည္သူ မရွိပါတကားလို ျဖစ္လာတယ္။
မိမိက တရားေဟာခ်င္တယ္၊ တရားကို နားလည္မည့္သူ မရွိဘူး၊ နားလည္မည့္သူ မရွိဘဲ တရားေဟာေနလွ်င္ ကၽြဲပါးေစာင္းတီး ပင္ပန္း႐ံုသာရွိမယ္၊ အက်ိဳးေတာ့ ရွိမွာမဟုတ္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က -
အဟေဥၥဝ ေခါ ပန ဓမၼံ ေဒေသယ်ံ၊ ပေရ စ ေမ န အာဇာေနယ်ံ၊ ေသာမမႆ ကိလမေထာ၊ သာ မမႆ ဝိေဟသာတိ။ ။
ငါသည္ ယခု တရားေဟာျငားအံ့၊ ငါ့တရားကို ဘယ္သူမွ်သိမည္မဟုတ္၊ ငါသာ ပင္ပန္းမည္၊ ငါ့အား ညွဥ္းဆဲျခင္းသာ ျဖစ္မယ္၊ ထို႔ေၾကာင့္ ငါ ယခု တရားမေဟာေသးဘူး၊ ဆိတ္ဆိတ္သာေနဦးမယ္လို႔ အႀကံ ျဖစ္ေတာ္မူတယ္၊ တရားမေဟာဘူးလို႔ ျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ ဘုရားရွင္ရဲ႕အႀကံက တစ္ဘဝလံုး မေဟာေတာ့ဘူးလို႔ ျဖစ္ေတာ္မူတဲ့အႀကံမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး၊ ယခုအခ်ိန္မွာ နာယူႏိုင္မည့္သူ မရွိလို႔ မေဟာဘူးလို႔ ျဖစ္တဲ့အႀကံပဲကြယ့္၊
ဒါေၾကာင့္ ပါဠိေတာ္မွာ -
“အေပၸါသုကၠတာယ စိတၱံ နမတိ၊ ေနာ ဓမၼေဒသနာယ” လို႔ ပစၥဳပၸန္ႀကိယာႏွင့္ ေဟာေတာ္မူထားတယ္၊ အဲသည့္ပစၥဳပၸန္ႀကိယာကို ေထာက္ၿပီး ယခု တရား မေဟာေသးဘူး၊ ေနာင္ ေဟာသင့္လွ်င္ ေဟာမယ္လို႔ အဓိပၸါယ္ေကာက္ႏိုင္တယ္၊ ဘုရားရွင္က ဉာဏ္ရင့္သူမရွိေသးလို႔ တရားမေဟာ ေသဘူးလို႔ ျဖစ္တဲ့အႀကံကို သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းက တစ္သက္လံုး မေဟာေတာ့ဘူးလို႔ အဓိပၸါယ္ေကာက္ တရားေဟာဖို႔ လာေရာက္လွ်ာက္ထားျခင္း ျဖစ္တယ္၊ သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းက လာေရာက္ေလွ်ာက္ထားေတာ့
ဘုရားရွင္က -
“အို ျဗဟၼာ - နားမေပါက္ေသာသူတို႔အား ေဟာေျပာရျခင္းသည္ အလြန္ပင္ပန္းတယ္လို႔ ယူဆတဲ့အတြက္ ငါ ယခု တရားမေဟာဘူးလို႔ အႀကံျဖစ္တယ္၊ ပညာနားရွိသူေတြ ယံုၾကည္မႈသဒၶါတရားကို လႊတ္ထားၾကပါ၊ ထိုပညာနားပါသူမ်ားအတြက္ နိဗၺာန္တံခါးကို ငါဖြင့္ထားမယ္” လို႔ မိန္႔ေတာ္မူတယ္၊ သည္စကားရပ္ကို ေထာက္လို႔ ဘုရားရွင္ တရားမေဟာဘူးလို႔ စိတ္ညြတ္ျခင္းဟာ တစ္ဘဝလံုး မေဟာေတာ့ဘူးလို႔ လံု႔လကိုေလွ်ာ့လိုက္တာ မဟုတ္၊ ယခုအခ်ိန္မွာ ကၽြတ္ထိုက္ေသာသတၱဝါ မရွိေသးလို႔ စိတ္ညြတ္ျခင္းမွ်သာ ျဖစ္တယ္၊ ကၽြတ္ထိုက္သူမရွိပါဘဲ တရားေဟာလွ်င္ ေဟာသူ ပင္ပန္း႐ံုသာရွိမယ္၊ သည္အႀကံဟာ ဉာဏ္ႏုပုဗၺဂၤမ-ဉာဏႏုပရိဝတၱ အႀကံေတာ္ပင္ျဖစ္တယ္၊ ေနာင္အခါ ကၽြတ္ထိုက္ေသာ ေဝေနယ် ပညာနားပါရွိေသာ သတၱဝါတို႔ အား ဧကန္ တရားေဟာမွာျဖစ္လို႔ ေၾကာင့္ၾကမဲ့ေနေတာ္မူလိုေသာ စိတ္လည္း ဘုရားရွင္၌မရွိ၊ ဒါေၾကာင့္ ဝိနယ မဟာဝဂၢပါဠိ ျဗဟၼယာစနကထာ၌ လာေသာ စကားရပ္ဟာ ဓာရဏပရိတ္ေတာ္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ျခင္းမရွိပါဘူးလို႔ အေျဖေပးလိုက္ပါတယ္ကြယ္”
“သာဓု - သာဓု - သာဓု”
***ဆက္ရန္**
ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား - အမွတ္စဥ္(၂၈) - တရားဦးမေဟာမီ ဆယ္ရက္အလို
***ေကာက္ႏုတ္ခ်က္***
ႏိုင္ငံေတာ္ ၾသဝါဒါစရိယ၊ ျမန္မာစာၾသဝါဒါစရိယ
ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ - တည္ေတာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား အတြဲ(၂) (စာမ်က္ႏွာ - ၆-၁၆) မွ ေကာက္ႏုတ္ပူေဇာ္ပါသည္။
ဤ အေမး-အေျဖ အား ကိုယ္တိုင္ျပန္လည္ေရးသား၍
ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ - တည္ေတာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ႏွင့္ တကြ
ဆရာ- အရွင္ေတဇာနႏၵ(Tay Ling) တို႔အား ျပန္လည္ေက်းဇူးျပဳပူေဇာ္အပ္ပါသည္။
(ကပိၸယ-ေမာင္ရဲ) https://www.facebook.com/yewin.tun.71
Thursday, September 20,2012 10:11 am
0 comments:
Post a Comment